pondělí 19. července 2010

Finální "stav".... ?

Je zde ale jedna velmi podstatná otázka: Co je hlavní argument mého osobního Já, který vede k toužení po jistém "stavu" a k pokusům o dosahování onoho - všeobecně takto pojmenovávaného - "Konečného stavu vědomí"? (Otázku, zda tento "Konečný stav vědomí" je totožný s tim "Finálním stavem" zatím nechám nezodpovězenu.)

Osobní vědomí (Já) je vytvářeno na podkladě konfrontace kontrastů - například ono známé "to jsem Já a to nejsem Já". Z velké části sami své vlastní Já i takto definujeme. Svým způsobem na formě charakteristik takové osobní identity lze určit i míru vhledu do skutečnosti a také i míru schopnosti přímých reflexí této skutečnosti tak, aby je mysl nemodifikovala pro své vlastní potřeby.

To, jak lidské vědomí vzniká, je sice pro mnohé známý fakt, ale sám o sobě nestačí na rozkódování hybných elementů toto vědomí utvářejících. A rozhodně nestačí na pochopení odpovědi na otázku v záhlaví...

Je to dáno tím, že jeden z hlavních programů toho "samo sebe identifikujícího se lidského vědomí" (tuto úžasnou opisnou frázi jsem si vypůjčil - autor jistě promine ;-) je také postaven na kontrastu - na tzv. rozlišování. Jenže tady se ten kruh zase uzavírá (se všemi negativními důsledky, jak lze v mnohých případech zcela konkrétně pozorovat) a to dává za vznik zcela nesmyslným závěrům, které navíc vytvářejí další podobně nesmyslné kruhové definice, a takto dotvářejí vnější dojem své pravdivosti...

A právě na tomto bodě lze - s velkou mírou "osobního sebeobětování" - celý problém "rozlousknout".

Lidské vědomí vzniká jako produkt vydělení sama sebe z celku. Avšak po celou dobu své oddělené existence si nese s sebou informaci o své ne-celistvosti a tedy i vnitřní obavu ze své ne-věčnosti. Ano, je to převedená obava o svou oddělenou existenci, o svou trvalost, o své individuální bytí. Je to jinými slovy strach z nebytí. Touha po dosažení onoho "Konečného stavu vědomí" (stav, který je obecně personifikovaný s dokonalostí - a tedy i věčností) je v tomto pohledu pouze pokus individualizovaného vědomí zajistit si svůj "právoplatný" nárok na věčnost...

Ano. takto uvedeno, konečně odkrývá jak odpověď na prvotní otázku, tak vlastně i odpověď na některé otázky další. Pro uvědomění si pravdy o skutečnosti a tedy i o všech fikcích, kterými si mysl zabraňuje tuto skutečnost v její "nahotě" vidět, je ale jako prvotní nutná ona obrovská míra "osobního sebeobětování" - ne, nejde o žádnou rituální sebevraždu, ba právě naopak, jde o to, opustit ty různé kruhy, vytvářené myslí, a tak se i vymanit ze všech "levných řešení" a místo nich zaujmout pozici, která umožní situaci jednou pro vždy dotáhnout ke skutečnému řešení.

To osobní sebeobětování je myšleno velmi doslovně. Metod je mnoho, některé jsou vhodné pro toho a jiné zase pro onoho. Ono vlastně ani na metodě také vůbec nezáleží - metoda je ve svém důsledku pouze dočasná pomůcka k překonání nějaké té "obtíže", a po překonání může být (a většinou i je) s klidem odložena...

Ale zpět k sebeobětování osoby - ano, opravdu nejde o to získat nějaké osobní zásluhy skrze sebeobětování, jde o to tu osobu důsledně nahradit ve svém vědomí celkem. A protože všichni do jednoho jsme zvyklí na ty kruhy mysli, které tu naši osobu staví do role činitele a prožívajícího, je to proces navýsost problematický a také i velmi křehký...

O tom ale snad zase jindy - nyní zbývá zodpovědět tu druhou, skrytou otázku: Je onen "Konečný stav vědomí" totožný s tím, co jsem nazval "Finální stav"? Zdálo by se, že ano - avšak pravdou je, že ne.

"Konečný stav vědomí" je chápán jako individuálně prožívaná skutečnost plné osobní dokonalosti a ve věčné existenci. Tuto myšlenkovou definici (v různých slovních vyjádřeních a s různou mírou pochopení významu) dědíme z různých náboženských i jiných rituálů - a ve své mysli ji integrujeme s osobní potřebou po věčnosti bytí. Je až neuvěřitelné, co vše dokáže osoba ve své touze po tomto stavu vykonat; počínaje studiem knih a rozpravami, přes podlehnutí kouzlu magie (všech možných barev), až po totální askezi, kdy si osoba - výměnou za naději své věčné existence - odříká jakékoli prožívání... ;-D

... jenže stále je to aktivita osoby a má vést k prožívání skrze tuto individuální osobu. A proto je takový stav vlastně ne-skutečný - vzhledem k té skutečnosti, ke které by - podle všech ukazatelů - měl směřovat...

;-)

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Ještě že tu máš ty usměváčky, bo jinak by to byla holá beznaděj, tož těšíme se na pokračování... :-)

Nikde.Nikdo řekl(a)...

Ono záleží, ze které strany se na to díváš - pokud si uvědomíš, že často je potřeba, aby to "staré" zetlelo a tak dalo živnou půdu pro to "nové", ta beznaděj může být menší, pokud si uvědomíš, že ten stav "božského vědomí" s nadpřirozenými možnostmi zásahů do dějů "světa" je jen další iluze, kterou lze odložit, tak to není beznaděj, ale čirá úleva... ;-)