Vzhledem k totální
neschopnosti mnoha mi blízkých lidí zrealizovat jednoduché
techniky uvolňující mysl a nemluvě už vůbec o navození stavu
klidu mysli, jsem byl nucen začít se zabývat příčinami tohoto
jevu.
Stále jsem narážel
na zcela jednoznačný rozpor mezi myšlením a jednáním
konkrétních jedinců a vnímal, že jejich jednání není zcela
pod kontrolou jejich individuálního vědomí, ale naopak, vědomí
je pouze jen svědkem událostí, které většinou nebyly ani
chtěné, natož pak vítané.
Tento rozpor si
většina lidí I uvědomuje, jenže příčina jde většinou za
určitou hranici, za kterou je zkoumání vnímáno jako porušení
jakéhosi “životního” tabu. Důsledkem je skutečnost, že
takoví lidé vykazují neschopnost dosáhnout naplnění osobní
existence, z čehož následně vyvěrá celá škála individuálních
reakcí, které zanechávají jejich osobitou stopu v jejich vědomí
a někdy také I ve vědomí celku. Tato [emocionálně energetická]
stopa je pak také tou jedinou stopou, kterou hledají/nacházejí
jejich identity mezi jednotlivými inkarnacemi.
Dlouho jsem tušil,
z čeho toto zkušenostní “faktum” vyvěrá, protože jsem ale
neměl osobní podklad, který by šlo nezávisle zkoumat, a zároveň
jsem cítil, že bez pochopení celého komplexu jako celku nelze
trvale pohled Jednoty samovolně udržet, bylo nutné se dostat jak k
detailům, tak I k primárním prvkům takto “zmodifikovaného”
individuálního vědomí. A ani to nestačilo – bylo nutno celý
tento komplex “individuálního bytí” formulovat a tak ho
zpředmětnit, aby ho bylo možno “vidět” jako celek bez účasti
mého idividuálního zkreslování obrannými mechanismy mysli.
Princip je velmi
prostý, jako obvykle, dokonce je to tak, že dané téma jsem z
různých úhlů již zachytil v jiných pohledech, avšak žádný z
nepřímých pohledů nebyl s to osvětlit fatální problematiku
individuální mysli.
Kdysi jsem hlavní
předmět tohoto problému pracovně pojmenovával “temné území”
a pracovně jsem toto “území individuální mysli” situoval do
prostoru “částečných realizací” karmicky daných úkolů
jedince v jeho konkrétním “životě”. Takto popsáno to
většinou stačilo k tomu, aby bylo jasné, že temné území je
jakási nadmnožina “pod-vědomí”, která se aktivně podílí
na jednání a konání jedince. Bohužel tato zkratka se jevila jako
zcela nedostatečná v okamžiku, kdy bylo potřeba odpovědět na
otázku “Proč” vlastně se na tomto jednání podílí a jak je
možné, že pro mnoho individuálních existencí je právě tato
složka zcela určující a mnohdy je dokonce i jediná určující.
Základní mou
chybou při pozorování byl fakt podcenění obrany individuální
mysli. Většinou je to totiž tak, že pro mysl důležité věci
jsou také myslí „maskované“, což znamená, že mysl vytváří
aktivní obranu před jejich „zkoumáním“. Jedná se hlavně o
klíčová fakta svázaná s vymezením „individuality“, jako je
zrození, smrt, „karma“ a „dharma“ konkrétního zrození,
klíčové vztahy v konkrétním zrození, a tak podobně. Z tohoto
hlediska ono temné území se jeví pouze jako prostý produkt této
ochrany, a tedy je „vše jasné“ a není potřeba se tím
zabývat...
Celé to ale má
háček – právě to, že je to „vše jasné“ - je vlastně ta
nejefektivnější maska, kterou mysl je schopna vytvářet. V
existenci temného území totiž není jen uložena „forma
ochrany“, temné území také obsahuje všechny prvotní příčiny
pro tuto ochranu mysli. A je I sofistikovaně strukturované tak, aby
nepozornému „badateli“ jednotlivé struktury a vrstvy I odváděly
pozornost vně, k „aktivním“ obranným prvkům.
Princip temného
území je skutečně prostý – identita osoby vzniká „vyhraněním“
konkrétní individuality v prostoru vědomí: „Toto“ je chtěné
a „Toto“ je nechtěné. Individualita je v mysli sestavena jako
množina „chtěných“ entit a zdálo by se, že to je vše.
Co se ale děje s
těmi „nechtěnými“ entitami?
Zde si dovolím
malou odbočku. Častokrát jsem narážel na nepochopení mého
intuitivného závěru, že „provozovat pouze Pozitivní“ vede
zákonitě k rozrůstání toho Negativního. Je to vidět všude.
Třeba v nám blízké ideologii křesťanství je to exkluzivně
patrné: Preference Dobra vede většinu křesťanů směrem k
rozebírání hříchů a trestů v mnohem větší míře, než k
zkoumání onoho Dobra samého. Nehledě na fakt, že pojem Dobro a
Zlo jsou pouze relativní nálepky na faktické skutečnosti – což
většině křesťanů dodnes z výše uvedeného důvodu stále
uniká.
Takže, ty
„nechtěné“ entity někde mimo pole zaostřené pozornosti
vesele existují, a dalo by se říci, že „nekontrolovány“
vědomou částí mysli I dokonce utěšeně „bují“. A dokonce
usilovné [programové] přimykání se jen k „dobrým“ a
„pozitivním“ skutečnostem toto skladiště „nechtěného“
navíc I vyplňuje až k hranici únosnosti... (Bohužel, někdy se
zřejmě stane I to, že „to“ přeteče – ale to není v této
chvíli předmětem mého popisu).
Téměř přesně
toto se skutečně děje v té „odvrácené“ části mysli (která
se jeví jako odvrácená právě skrze tu potřebu „ochrany“). A
protože individuální vědomí je většinou dost saturované (dá
se to popsat obrazně I jako „vysílené“) provozováním
„vědomé“ části mysli, I malé impulzy z tohoto temného území
jsou s to radikálně měnit způsob I formu jednání individuálního
jednotlivce.
Temné území je
popsatelné jako „odkladiště“ všeho, co se zrovna aktivní
části mysli „nehodí“. Pro normálního jedince je to trezor
skutečností, které bude muset „přijmout“ [za "své" vlastní] do svého vědomí
„jindy“. To „jindy“ může znamenat jak jiné životy, tak I
radikální zlomy v jednom životě. Takže se jakoby aktuálně nic nedějě a ta ochrana mysli způsobuje, že temné území není kriticky nebezpečné pro vlastní existenci takové individuality v konkrétní a aktuální rovině.
Pro člověka
přitahovaného stavem klidu mysli je to ale časovaná bomba.
Dlouho jsem žil v
omylu, že problémy meditující mysli vycházejí z jejího
zjemňování a tedy je nucena setkávat se s jemnějšími a
jemnějšími vazbami (vasánami), které provází [vyhraněnou]
individuální existenci konkrétní osoby.
Jenže jak pak nějak
smysluplně vysvětlit „úlety“ „téměř“ realizovaných
bytostí, které z ničeho nic propadnou krizovým formám existence
(prostě krásně česky: „hrábne jim“, anebo dokonce "rupne
jim v kouli“)?.
Většinou se všichni tohoto tématu straní, asi
podobně, jako naše „postmoderní“ společnost se straní faktu
smrti, a pokud se k němu už musí vyjádřit, provede „se“ to ve formě nějaké úchylné dekadence. Pro moderní společnost je smrt „nechtěná“
a je tedy „odsouvána“. O to výživnější je pak vyvstalá
skutečnost, že zrozená individualita je také I smrtelná. To pak
bývá v domě I veselo... ;-D
Skutečnost je
radikálně odlišná, bohužel. Provozování technik vedoucích ke
zklidnění mysli zákonitě snižuje napětí v mysli samé. Ano, to
je chtěný a zamýšlený důsledek. U myslí, které ale nemají
zkušenost Celku a Jednoty, je v jejich nitru uložen jakýsi blok tohoto temného území, které je myslí samou chráněno pro udržení
konzistence individuálního vědomí v rámci celku. Mysl toto
udržuje tak, že při pokusu cíleně a programově zaměřit
pozornost na toto temné území, neváhá pro jeho „ochranu“
využít ty nejbrutálnější formy, které má k dispozici: emoce,
ztrátu vědomí a dokonce I zdánlivě nevratné formy, jako je
autismus či afektová porucha. Nepřímé pokusy o zviditelnění
však – právě jako nejlepší ochranu – nechává jakoby bez
reakce a tedy necvičená pozornost se na této hranici většinou
ani „nezachytí“...
Otázkou nyní je,
co s tím a jak na to. Většinou se vyplatí se tím programově
nezabývat, protože tato ochrana je individualitě „dána“ právě
na udržení její osobní integrity, pro toho, kdo ale již
„přičuchl“ ke skutečnému prožitku klidu a ticha, je tato
forma nicnedělání neuspokojivá a většinou I neakceptovatelná.
Stejně tak nelze
pokračovat v „práci s myslí“ bez toho, aby tato mysl nebyla
předem zbavena tohoto „trojského koně“, který by v budoucnu
mohl neočekávaně a nekontrolovatelně provést narušení
integrity individuality, a tím osobě způsobit neřešitelné
problémy.
Je také škoda, že dost mnoho rádoby „učitelů“ příznaky jednostranné výuky upřednostňování [jejich výkladu] „Dobra“ a „Pozitivna“ - projevující se v napětí a problémech nejen u jednotlivců, ale I u celých skupin - prostě ignoruje a tlačí takto postižené do skutečné katarze (aka: "...chyba je přece v tobě, ty to musíš zvládat...") případně až do rozpadu jejich integrity.
Skutečný reálný Mistr nikdy nic takového nemůže – již z principu své role – dopustit!
Je také škoda, že dost mnoho rádoby „učitelů“ příznaky jednostranné výuky upřednostňování [jejich výkladu] „Dobra“ a „Pozitivna“ - projevující se v napětí a problémech nejen u jednotlivců, ale I u celých skupin - prostě ignoruje a tlačí takto postižené do skutečné katarze (aka: "...chyba je přece v tobě, ty to musíš zvládat...") případně až do rozpadu jejich integrity.
Skutečný reálný Mistr nikdy nic takového nemůže – již z principu své role – dopustit!
Naštěstí já sám
si na žádného mistra nehraji (a ani nemám tu potřebu), takže mohu zcela bez skurpulí v
rámci pokračování „práce s myslí“ do tohoto problému
trošku „hrábnout“ mi vlastními slovy, a možná to pro někoho
bude I natolik srozumitelné, že bude do budoucna vědět, co s
tím...
;-)
2 komentáře:
https://www.youtube.com/watch?v=UoERTSCOLxU
Díky za to téma.
Hádám aktuální pro hodně lidí.
Píšeš: "Vzhledem k totální neschopnosti mnoha mi blízkých lidí zrealizovat jednoduché techniky uvolňující mysl.."
Jednou jsi napsal - "ticho v srdci"...
Pro mě to byla kdysi ta nejgeniálnější technika, jakou mi kdo poradil.
:)
Okomentovat