Pojednání mistra
Wong Čchung-Jüa
Tchaj-ťi se rodí z neomezeného.
Je počátkem
pozitivního a negativního.
Když je Tchaj-ťi v pohybu,
pozitivní a negativní se oddělují;
když se Tchaj-ťi zastaví,
pozitivní a negativní se spojují.
Když praktikujete Tchaj-ťi,
konat příliš mnoho je stejně špatné
jako konat příliš málo.
Když je tělo v pohybu,
mělo by se pohybovat po křivkách,
aby se rozšířily pohyby.
Je-li váš protějšek tvrdý,
změňte se tak,
abyste ho změkčili.
Tomu se říká následování.
Pohybuje-li se protivník
a vy k němu přilnete
když ho následujete
ve stejném směru,
říká se tomu přilepení.
Potom jste spojeni s protivníkem:
když se on pohybuje rychleji,
také se pohybujete rychleji;
když se on pohybuje pomaleji,
také se pohybujete pomaleji,
takto se přizpůsobíte jeho pohybu.
Nehledě na akce vašeho protivníka,
principy vaší odezvy zůstávají stejné.
Jakmile tento typ pohybu
přijmete za vlastní,
porozumíte vnitřní síle.
Po porozumění vnitřní síle pohybu
můžete pochopit teorii
přirozeného vědomí.
Přirozené vědomí
se rozvíjí cvičením
po dlouhou dobu;
nemůžete dosáhnout
náhlého porozumění
přirozenému vědomí bez cvičení,
které zabere mnoho času.
Když praktikujete Tchaj-ťi,
měli byste uvolnit krk
a zavěsit hlavu
jako na lano visící z výšky.
Vnitřní síla
by měla klesnout
do nižší části břicha.
Vaše postoje
by měly být vycentrované.
Nenaklánějte se v žádném směru.
Vaše pohyby
by se měly stále měnit
od hmotných po nehmotné.
Pokud je vaše levá strana těžká,
měli byste levou stranu odlehčit.
Pokud je vaše pravá strana těžká,
měli byste nechat
svou pravou stranu zmizet.
Nechť váš protivník cítí
když se dívá vpřed,
že jste mnohem vyšší,
když se dívá dozadu,
že jste mnohem nižší.
Když se pohybuje vpřed,
měl by cítit,
že vás nemůže dostihnout,
a když ustupuje,
měl by cítit,
že není kam uniknout.
Citlivost vašeho těla
by měla být taková,
že si uvědomujete
i malé pírko
tlačící proti vaší kůži.
Dokonce komár
nenajde na vás místo, kde by přistál
aniž by způsobil váš pohyb.
Potom pro vašeho nepřítele
nebude žádný způsob,
jak vás odkrýt a ovládat,
ale vy si budete protivníka vědomi
a budete ho ovládat.
Pokud dosáhnete
tohoto stupně citlivosti,
nebude žádná síla,
která by vás porazila.
V bojových uměních
jsou tisíce metod a technik.
Nehledě k použité technice
a postojích,
většinou záleží
na fyzických dispozicích
(silný zničí slabého)
a rychlost
(rychlý porazí pomalého),
tak že slabý musí padnout
před silným
a pomalý prohraje
s rychlým.
Nicméně toto záleží
na fyzických předpokladech
a nespojuje se s tím výcvikem,
který teď prodiskutujeme.
Pohleďme na techniky
použití čtyř uncí energie
pro ovládání síly tisíce liber.
Techniky jako tyto
nezávisí
na překonání druhého
brutální silou.
Sledování
je schopnost starých mistrů,
kteří se mohli
úspěšně bránit
současně proti mnoha protivníkům.
To dokazuje,
že rychlost neurčuje vítěze.
Když praktikujete Tchaj-ťi,
měli byste stát
ve svých pozicích
vyrovnaně jako váhy.
Když se pohnete,
vaše pohyby
by se měly otáčet
bez úsilí
jako když se otáčí kolo.
Následujíce
měnící se situaci
hýbete se jen když je třeba.
Jestliže nejste schopni
reagovat tímto způsobem,
máte "dvojitou váhu".
Často adepti bojových umění
kteří cvičí léta
se stále vhodně nepohybují,
a tak nemohou následovat
pohyby svého protivníka.
Je to podstatné,
protože jim brání
jejich chyba dvojité váhy.
Abyste se vyhnuli dvojité váze,
měli byste navíc pochopit,
že pozitivní a negativní
musí doplňovat jedno druhé.
Potom porozumíte
toku vnitřní energie
a
budete-li opakovaně
cvičit a zjemňovat své techniky
a zkoumat svou vlastní připravenost,
můžete používat a ovládat
svou vnitřní sílu tak,
jak potřebujete.
Jednoduše princip Tchaj-ťi je toto:
vzdejte se sebe
a následujte vnější síly.
Místo toho, aby je následovala,
většina lidí
ignoruje tyto zřejmé
a jednoduché principy
a hledá vzdálené
a nepraktické metody.
To je takzvaná palcová chyba,
která se - když jí dovolíme
se rozvinout
stane vzdáleností tisíce mil.
Všichni žáci Tchaj-ťi
by se toho měli vyvarovat
a
pilně studovat.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat