pondělí 13. června 2011

Finální stav.

Je to již delší dobu, kdy pro „mne“ vše dostalo komplexní tvary a neuvěřitelnou hloubku. Z jedné strany je to zcela ohromující skutečnost, z druhé strany z toho ale dýchá hluboké zoufalství a osobní bezmoc. Vše ale záleží na rovině, ze které je tato skutečnost vnímána...


Dlouho jsem si myslel, že utajování pravé skutečnosti je svázáno s možností zneužití této skutečnosti a její znalosti. Dlouho jsem si myslel, že je to spojeno s nemožností existence nezkušených jedinců v této skutečnosti – že by jim hrozila nějaká újma, jim nepochopitelná, a tedy také újma mimo jejich možnost reagovat...


A při tom jsem zcela jednoznačně věděl (nedá se to jinak napsat), že tento pohled není ten pravý – a tak jsem zcela programově následoval tuto vnitřní „znalost“ a ...


Jakmile se ale ustavila vyváženost, začalo být více méně zřejmé, že ve vědomí existuje určitá hranice, kterou není v silách normálního jedince s to překročit, a zároveň, i když už je jednou překročena, není nijak složité ji znovu vytvořit. Tato hranice je natolik „instantní“, že nepoučený jedinec ji vesměs vůbec neregistruje; ale zároveň je natolik neprostupná, že tomuto jedinci vyblokovává veškeré informace o sobě samé a dokonce i o něm samém tak, že je v tomto ohledu najednou jakoby zcela hluchý a slepý...


Právě tato zkušenost slepoty a hluchoty mne vede k závěrům, že na skutečnosti samé není nic tajného a nebezpečného – jen ta pravá skutečnost není „žádoucí“ a „žádaná“. A aby takto nepadl celý systém modelů „zajímavé“ a „přitažlivé“ existence, je tato informace o pravé podstatě zakrývána tajemností a nebezpečenstvím.


Člověk ve vleku osobní touhy po projevu je jí tak vtahován do soukolí světa, kde na jedné straně je mu nabízena možnost vlastního „svobodného“ projevu, ale ihned je - jako protipól „svobody projevu“ - ustavena jakási „demarkační čára“ rozlišení „akceptovatelnosti“ a „neakceptovatelnost“ takového projevu. Toto „omezení“ vlastního projevu je v mnoha případech i počátkem snah o zrušení takového „vnějšího“ omezení, a to všemi myslitelnými prostředky.


Na jedné straně je preferována možnost získání „moci“, nadvlády nad svým okolím (diktatura, materiální bohatství, atp.), na druhé straně jsou preferovány „nestandardní“ metody sebeprosazení (magie, mystika ajp.). Protože však všechny metody vedou stejně k rozvážení té esenciální vyváženosti vědomí (což zase ale vede - již z principu - na nemožnost dosažení bodu plného a trvalého uspokojení...), vedou tak také zcela automaticky na pohlcení všech rovin vědomí až patologickou touhou po ještě větší „porci zisku“, jejímž důsledkem je mnohem větší omezení osobního projevu, než kdykoli bylo před tím. S takovými omezeními se dostavuje i jakási forma rozčarování z neuspokojenosti - která by mohla vést k pochopení pravé podstaty - avšak vlivem setrvačnosti mysli je takové pochopení většinou odsunuto „ad acta“ i pouhou nesmyslnou nadějí na další „porci“...


Tato setrvačnost mysli je právě tou silou, kterou vědomí překlenuje ono „prázdno“ mezi jednotlivými „výbuchy“ vlastního individuálního projevu. Zároveň je nálepkuje jako „nutné zlo“, které je potřeba osobním (vynaloženým) úsilím překlenout, aby se mohla „zase“ dostavit euforie z „dalšího“ výbuchu...


Zoufalství této situace je dovršeno uvědoměním, že každý další „výbuch“ projevu již nepřináší takovou míru euforie, kterou si mysl vymalovala – a tak se do popředí pozornosti dostává i peklo honby za intenzivnejšími „výbuchy“ ve snaze zachytit více a více emocionální energie z té euforie až do situace „za každou cenu“.


Z výše napsaného je vidět, že skutečnost, taková jaké je, se svou vyrovnaností a vnitřní harmonií, není schopna konkurovat těm energetickým výbuchům omamujících euforických stavů, a tak vlastně není nikterak zajímavá – snad jen z toho pohledu, že je to něco „jiného“, co by se asi dalo „využít“ („zneužít“) pro vytvoření podloží pro nějakou další osobní euforii – což zase jen vede k jiné formě honby za „stavy vytržení“, „projevy osobní výjimečnosti“, „nadřazenosti“ a tak stále stejně...


Rozepisovat zkušenosti s vyrovnaností a klidem vědomí pro nápovědu „co a jak dále“ je téměř beze smyslu, protože na jedné straně je zájem spíše o nápovědu jak dosahovat oné osobní výjimečnosti/nadřazenosti a také i osobních euforických stavů, které s vyrovnaností a klidem jsou dost nesdílné, na druhé straně zachycení a skutečné uvědomění si této vnitřní harmonie zcela zákonitě otevírá i vnitřní zkušenost její podstaty – takže jakýkoli „nápovědný“ popis je v této chvíli již zcela zbytečný...


Snad jen ty okamžiky vnitřní „pustoty“ mezi těmi výbuchy mohou být odůvodněním pro napsání několika myšlenek... Snad.


;-)


11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Popravdě, zarazila mě poslední věta o odůvodnění napsání tohoto zamyšlení. Je skutečně nutné?

Z hlediska "přivlastnění si" to může být tak, jak píšeš...., z hlediska "nepřivlastnění si" je to "jen" jeden z mnoha obrazů objevujících se na plátně vědomí, který může "zastavit" v pravý čas toho "pravého" a tak mu pomoci v uvědomění něčeho, co bylo dosud skryto.

Mě osobně velice pomáhá rozkrytí a pochopení PRINCIPU nějakého mechanismu, který setrvačností jede...a udržuje jednoho v jeho podrůčí.

Co vlastně chtělo být tím řečeno.

Že děkuji.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj. Dost bych se přimlouvala za doplnění téhle úvahy o další náhled - proč je tu osobní touha po projevu, sebeprožívání, která je kořenem utrpení.
A proč je tak těžké - nechat být.

Děkuji vřele a pozdravuji do záhrobí :-)

Miroslav řekl(a)...

Působí to celé spíše jako produkt agonie osoby pisatele, než jako text vznikající na podkladě probuzeného srdce/mysli
Možná že tím "Finálním stavem" je myšlen právě finální stav osoby, tj. agonie aspirací osoby na nejvyšší, finální atd. dosažení či stav před blížícím se jejím koncem, tj. koncem jedné z mnoha konkrétních osobních forem Skutečnosti - duchovního ega.

("Je to již delší dobu, kdy pro „mne“ vše dostalo komplexní tvary a neuvěřitelnou hloubku. Z jedné strany je to zcela ohromující skutečnost, z druhé strany z toho ale dýchá hluboké zoufalství a osobní bezmoc. Vše ale záleží na rovině, ze které je tato skutečnost vnímána..." atd.)

Nikde.Nikdo řekl(a)...

Je mi líto, když tak tápeš v pochopení reality skutečnosti.

Nemohu ti však jinak pomoci, než pouhým položením jednoduché otázky:

Jak se - ve tvém pohledu na finální skutečnost - zachová osoba, která již takového stavu dosáhla, v okamžiku, kdy se k dosažení stejného stavu dopracuje osoba, která byla vždy pro tu prví osobu velmi nepříjemná?

;-)

Anonymní řekl(a)...

Taky tam vidím příliš mnoho mentální energie, hlava, samá hlava... :-(

Odpvěď na otázku: hej, hospodskej, přilej toho mentálního moku, čím vícej, tím lépěj, k tomu zavři hospodu a zahoď klíč, nech ji utopit, potvoru, v osamocení mentálna - toť nejlepšejší bič.

Až tě to přejde, ozvi se.

Držím palečky.

PS: I když moc naděje tomu nedávám, trvá to už příliš dlouho. Snad v příštím životě bude milost nakloněna víc... rozuměj - bude méně pýchy.

Miroslav řekl(a)...

Zřejmě za "finální skutečnost" považuješ nějaký iluzorní stav, když ho podle tvé položené otázky může dosáhnout nějaká osoba. Vše čeho osoba může dosáhnout je vždy iluzorní snad vyjma vlastního konce a i to je v podstatě jen změnou ve vědomí.
Skutečnost ať si ji nazveme finální nebo nefinální je tu stále a i ta osoba či myšlenka, pochopení či nepochopení jsou její nedílnou součástí.

Nikde.Nikdo řekl(a)...

2"Miroslav":
Z toho, jak jsi to napsal, je - v realitě toho, jak se na to dívám - vidět, že se na ty záblesky ani "nechytáš". Pášeme se o dvou rozdílných světech - ty se to mé psaní jen snažíš dostat do formy svých vlastních zkušeností - a vychází ti jen samé nesmysly.
Podstata slova "finální" je - v nejbližším překladu dop tvého jazyka - něco jako "konečné", a tedy i "bez perspektivy". Individualita si může vymalovávat svou budoucnost v růžových barvách, protože se ale sama vyhraničuje v čase, její jedinou perspektivou je nebytí.
Lidí většinou udělají první poslední, aby - pro ně chápanou jako "chmurnou" - a ani nevím proč ji tak chápou - perspektivu vytěsnili ze svého života.
Je to jako v tom příbšhu, kdy lidstvo sice dostalo odpověď na základní otázku bytí a existence, avšak za nic na světě nebylo schopno tuto otázku sformulovat... ;-)

2"Anonymní":
Pokud to bylo na mne - v jakém příštím životě? ;-D

Miroslav řekl(a)...

Opravdu se na "ty záblesky" nechytám a nechytám se ani na nic jiného.

Když se přestaneš chytat na ten tvůj jiný (finální) svět, tj. přestaneš skutečnost zužovat jen na "finální" stav, možná zjistíš, že je jen jeden svět, jehož součástí je i ten finální svět, finální pohled.
Ale to by chtělo přestat se "chytat" na ty záblesky, případně přestat se držet toho, co považuješ za finální stav.

Nikde.Nikdo řekl(a)...

Je zajímavé, jak jsi se dostal do cyklů ve svých vlastních představách o tom co si myslím a jak v tom bloudím. Je dost pravděpodobné (a dokonce to i sám ukazuješ na velmi prostých a lehce srozumitelných příkladech), že ty sám si to nebudeš s to ani uvědomit či uvědomovat - ale jako odstrašující příklad pro ostatní je to mnohem lepší, než co bych byl schopen vymyslet. Prostě praktické příběhy táhnou mnohem více, je v nich hmatatelný prožitek a je v nich (tedy, u většiny, že ano...) i uzavírající pointa - pochopení, proč to celé vlastně bylo tak, jak to bylo, a proč to nemohlo být jinak.

Někdo to pochopí ihned, někdo jiný potřebuje jakosi vnitřní katarzi, jinému to nedojde ani když se jeho okolí snaží, seč může...

Já si to vzpomínám již z minula, tak se směrem ke tvé osobě už ani nijak moc nesnažím.

;-)

Miroslav řekl(a)...

Píšeš:
"Je zajímavé, jak jsi se dostal do cyklů ve svých vlastních představách o tom co si myslím a jak v tom bloudím."

To je nejspíš popis tvé představy o mně vytvořené na základě mých reakcí na tvoje písemné projevy, nebo je to tvůj osvědčený způsob obrany prezentované "úrovně" myšlenek (a jejich nositele) v diskusi.
Když se to zrovna netýká tebe, tak jsi tyto osvědčené mechanismy obrany formou zpochybňování protějšku v diskusi už několikrát přesně popsal. A nejen popsal ale velmi často i na ukázku pravděpodobně i použil.

A tak by mne zajímalo, zda se u tebe teď konkrétně jedná o upřímně vyjádřenou představu o mně a nebo o zmíněnou taktiku sebe-obrany, případně něco třetího.

Nikde.Nikdo řekl(a)...

Tak to bude ta třetí možnost, ale dost možná i čtvrtá, kterou jsi neuvedl... ;

P.S. Já bych si vsadil na tu čtvrtou v řadě.