pondělí 15. září 2008

Binec v "duchovnu" (převzato)

hele, mě ti napadlo, jestli já taky nejsem v podstatě bhaktijogín (jako že s tou Janou tak souhlasím) se sebevražebnými sklony (jako že souhlasím i s tou džnánou)

a proto já má v tý duchovnosti takovej nepředstavitelnej binec, že jsem nakonec začal na tu duchovnost nadávat, protože se v tom sám nevyznám a dělám nic jen proto, protože nevím co mám dělat...


Ty ten binec nemáš z mixu džnana a bhakti, to se naopak doplňuje. Ty ten mix máš proto, protože jsi často lenivý dotahovat konstrukce "takyjakomistrů" k použitelným závěrům a bereš - případně i bez revize přebíráš - je jako celek, kterým ale smeteš i to, co se v praxi ukazovalo jako pro tebe dobré.

Mnoho lidí má tendence neustále začínat na "posekané louce", má to ale ten důsledek - to zboření viditelných částí rostlinek nezruší jejich kořenový systém - takže po určité doby v té "krásné, nové a čistosemenné" setbě "takyjakomistra" se objevují rostlinky, které se tváří docela podobně (mimikry jsou i v rostlinné říši, natož v mentální sféře!) a není jednoduché je zkraje hned identifikovat jako nepatřičné. Protože ale mají silnější kořeny, po nějaké době vyhrají boj o světlo a člověku zůstává buď se "zbláznit" a nechat to pole napospas "přírodě" ("Bůh to tak chce") a přirozenosti ("to mi nadělil osud"), anebo se řádsky naštve (případně i více) a začne s tím něco dělat systematicky - což vede jednoznačně k odhalení, že ten "takyjakomistr" není skutečným mistrem, protože si těch kořenů prostě "nevšiml" a nechal to být.

Tak to je můj pohled na to, jak to většinou "funguje". Nejen v Čechách, ale úplně všude. ..

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Díky za každé nové ráno... sám jsi tato slova užil před časem v jakési reakci na cosi.
Jakoby se neslučovala s poselstvím tohoto článku.
Mohl bys to více přiblížit, jak je to s těmi kořeny a volným nadechnutím?
Díky.

Nikde.Nikdo řekl(a)...

Nevidím nijaký rozpor v tom, na co se ptáš. Vše je jen věcí schopnosti být opravdový a úpřimný - v této konstelaci není nutné následovat nějaké instantní zážitkové nauky (o kterých je v článku, mimo jiné, také "řeč"), ale naopak, je tou úpřimností a opravdovostí možné odhalit ty kořeny a tak zcela vysvobodit mysl s tlaku různých klišé - a volně se nadechnout...